Kuidas elad, õuelasteaia laps?
Artikli autor: KAISA HAUGAS
Fotode autor: URMAS REISBERG
Piltide kasutamine on lubatud ainult autori nõusolekul!
Fotode autor: URMAS REISBERG
Piltide kasutamine on lubatud ainult autori nõusolekul!
Lumisel märtsikuul, mil
temperatuur püsib 0 kraadi ringis, külastasime kaht Põhja-Norras
Tromso linnas asuvat õuelasteaeda.
Linnujaht Ekrehageni moodi
Ekrehagenisse jõudes ei
reeda esialgu miski, et tegemist pole päris tavalise lasteaiaga.
Tüüpiline hoone ning selle ümber üsna väike, lumme mattunud
hoov.
Siiski pole see päris tavaline lasteaed, kuna põhirõhk on siin suunatud õues tegutsemisele ning loodusõppele. Maja ja ruume küll kasutatakse, kuid mitu korda päevas käiakse väljas mängimas. Lisaks tehakse vastavalt ilmale ja aastaajale nö metsapäevi, mil õues veedetakse terve päev.
Siiski pole see päris tavaline lasteaed, kuna põhirõhk on siin suunatud õues tegutsemisele ning loodusõppele. Maja ja ruume küll kasutatakse, kuid mitu korda päevas käiakse väljas mängimas. Lisaks tehakse vastavalt ilmale ja aastaajale nö metsapäevi, mil õues veedetakse terve päev.
Meil oli rõõm
ühel sellisel
metsapäeval osaleda.
Koos ühe rühmaga suundumegi iganädalasele retkele lähedal
asuvasse metsa, kus lasteaial on köetav sõjaväetelk. Päeva
jooksul jagavad meiega Ekrehageni õuelasteaias töötamise kogemusi
õpetajad Kjersti Westberg
ja Ronny A. Lian.
Nende sõnul on lastega õues lihtsam olla kui toas, kus ruumi vähe,
müratase kõrge ning tülid mänguasjade pärast kerged tekkima.
Metsas neid probleeme ei esine. Seal on lastel peaaegu piiritult
ruumi ringi joosta, samuti ka omaette olla, kui keegi seda vajab. Nad
ehitavad onne, harjutavad puude vahele seatud köitel tasakaalu,
mängivad ja laulavad. Kjersti ütleb, et on väga vähe tegevusi,
mida ei saaks õue üle tuua. Ka numbrite ja tähtedega saab edukalt
õues tutvust teha. Loomult tubasemate tegevuste jaoks, näiteks
lugema ja kirjutama õppimine, kasutatakse peamiselt kahte pimedat
talvekuud, mil geograafilisest asukohast tulenevalt päikest ei
nähtagi. Aeg-ajalt korraldatakse retki ka kaugemale ning kord aastas
toimub lasteaia lähedal tuttavas paigas ööbimisega matk.
Samal ajal, kui Kjersti
jääb laagriplatsile lõket kohendama, suundume koos lastega Ronny
juhtimisel matkale, mille käigus kontrollitakse eelmisel nädalal
metsa valmis seatud lumepüü püüniseid. Nimelt on lasteaias käimas
linnuteemaline projekt ning jahimehest õpetaja Ronny soovib lapsi
õpetada enama kui vaid piltide varal. Üks poiss ei tule retkele
kaasa, sest kardab, et tal hakkab linnust kahju. Pika matka
tulemusena siiski selgub, et täna ühtegi lindu püünistes pole.
Eelmisel päeval leitud lumepüü aga ootab lasteaia majas
puhastamist.
Peagi süüakse lõunat.
Söögiks on saiade vahele torgatud soojad kalaburgerid, ketšup ning
kerge salat. Termos sooja joogiga on igal lapsel oma seljakotis
kaasas. Meie mõistes sooja sööki Norra lasteaedades tavaliselt ei
pakuta. Ka lõunaund need lapsed (vanuses 4-6) enam ei maga.
Pärast lõunat
suundume majja tagasi, et eile püünisest leitud lumepüü ära
praadida. Järgneb võluv vaatepilt laua ümber kõõluvatest
uudishimulikest nägudest, kes hoolega lindu puhastavat Ronnyt
jälgivad.
Ronny toimetab linnuga oskuslikult, tutvustab lastele iga organit ja selle ülesannet. Kõik lapsed tahavad ja saavad katsuda lumepüü pugu, mille õpetaja avab, et näidata, millest lind toitub. Seejärel eemaldab Ronny maksa, lõikab sealt pisikese tüki ning pistab suhu. Otsekohe sirutub ette hulk pisikesi avatud peopesaga käsi – ilmselgelt soovivad lapsed ka proovida. Ja seda nad loomulikult tohivad. Lisaks õpetajaharidusele on jahimehest Ronny õppinud bioloogiat. Tema sõnul ongi tähtis hobid oma tööga ühendada, sest siis teed tööd suurema rõõmuga, lapsed innustuvad sellest ja tulevad su tegemistega alati kaasa. Lastega koos jahipidamine on isegi õuelasteaia puhul üsna tavatu ettevõtmine. Kuidas suhtuvad sellesse lapsevanemad? See ei ole probleem. Ka laste puudus pole probleem, sest lasteaeda tulla soovijatest on pidevalt järjekord.
Ronny toimetab linnuga oskuslikult, tutvustab lastele iga organit ja selle ülesannet. Kõik lapsed tahavad ja saavad katsuda lumepüü pugu, mille õpetaja avab, et näidata, millest lind toitub. Seejärel eemaldab Ronny maksa, lõikab sealt pisikese tüki ning pistab suhu. Otsekohe sirutub ette hulk pisikesi avatud peopesaga käsi – ilmselgelt soovivad lapsed ka proovida. Ja seda nad loomulikult tohivad. Lisaks õpetajaharidusele on jahimehest Ronny õppinud bioloogiat. Tema sõnul ongi tähtis hobid oma tööga ühendada, sest siis teed tööd suurema rõõmuga, lapsed innustuvad sellest ja tulevad su tegemistega alati kaasa. Lastega koos jahipidamine on isegi õuelasteaia puhul üsna tavatu ettevõtmine. Kuidas suhtuvad sellesse lapsevanemad? See ei ole probleem. Ka laste puudus pole probleem, sest lasteaeda tulla soovijatest on pidevalt järjekord.
Sümpaatia Ronny kui
õpetaja suhtes kasvab järgmise päeva metsaretke jooksul veelgi.
Ühest küljest on ta on mehelik ja konkreetne, temast õhkuv rahu
tekitab turvatunde. Samas oskab ta olla õrn, lapsi lohutada ning
neid sülle võtta. Lapsed ilmselgelt hoiavad teda, sest kõndimise
ajal on tema käed harva tühjad - ikka ripub seal üks või teine
marakratt. Mis paneb ühte meest madalast palgast hoolimata tahtma
lasteaias töötada, uurime. “Mulle meeldivad lapsed ning nende
õpetamine, meeldib õues olla ja looduses käia,“ vastab mees.
„Loomulikult on meil rutiin ja teatud reeglid, kuid siiski pole üks
päev teise sarnane ning me ei tea kunagi täpselt, mis meid metsas
ees ootab”.
Tusseladden – laste muinasjutumaa mere kaldal
Talvepäike sillerdamas
sinisel merel, taamal lumised mäed – justkui oleks keegi ilusat
pilti maalides liiale läinud, nii ebaloomulikult ilus on saanud
tulemus. Puude vahelt tõuseb suitsu. Seal praksub lõke ning tule
ümber põhjapõdranahkadel istuvad mõned lapsed ja õpetajad. Umbes
5aastane poiss koorib noaga hoogsalt oksa.
Selline vaatepilt
avaneb Tusseladdeni õuelasteaia mere-äärsele õuealale lähenedes.
Seal veedavad lapsed alates 4. eluaastast neli päeva nädalas.
Reedene päev saadetakse mööda lähedalasuvas lasteaia hoones.
Mere-äärsel alal on ainsateks ehitisteks kaks ahjuga köetavat
püstkoda, paadi- ja puukuurid, kuivkäimlad ning majake laste
suuskade-kelkude hoidmiseks. Lisaks mõned puust mängumajad ja
–paadid, kasvuhoone ning pinkidega lauad söömiseks ja
õppetegevuseks. Püstkojad on piisavalt ruumikad, et mahutada kappe
õppevahendite ja nõude hoidmiseks, laudu-toole ning laia
magamislavatsit. Kodade külge on ehitatud lukustatava uksega
koridorid ning sees
on elekter.
Meid vastu võttev
õpetaja Heidi Buvang
on Tusseladdenis töötanud ligi 16 aastat. Heidi on särav ja
entusiastlik naine, kes on veendunud õues tegutseja ning asjade ise
tegija. Tusseladdenist teistsugust lasteaeda ta oma töökohana ette
ei kujutaks - et olla loov, vajab ta enda sõnul vabadust ning
värsket õhku ja just seda pakub suur mereäärne plats
küllaldaselt.
Heidi jagab oma 16-aasta pikkuseid kogemusi külla tulnud eestlastega |
Õuelasteia puhul
peab Heidi tähtsaks laste turvalisuse küsimust. Aiaga piiratud on
ala vaid sellest küljest, mis tänavaga külgneb. Teiseks piiriks on
meri ning kahest küljest on lastel täpselt teada, millisest puust
enam edasi minna ei tohi. Heidi sõnul oli alguses ehk kõige raskem
saada kätte tunnetus, mis on turvaline ja mis mitte. Õues on meri,
palju kõrgeid puid, kraavid ja erinevad urkad, kuhu lapsed end hea
meelega peidavad. On vaja õppida mitte paanikasse sattuma, kui sa
mõnda last parasjagu ei näe. Samuti võtab aega, et lapsi tundma
õppida. Siis aga tekib tunnetus iga lapse kohta ja sa tead, mis on
kellegi jaoks ohtutu. Heidi selgitab, et mere ja kõrge ronimispuuga
õueala piiril on seotud tähtsad reeglid – sinna minekust peab
õpetajale alati märku andma ning puu otsa üksi ronida ei tohi,
sest laste helkurvestid kipuvad okstesse kinni jääma. Kahe pimeda
talvekuu (polaaröö) ajal kannavad lapsed ja töötajad terve päeva
lisaks helkurvestidele ka pealampe ning
õuealal põlevad kõrgetele postidele kinnitatud lambid.
Tänu Põhja-Atlandi hoovusele on sealne talv pehmem kui Eestis ning
temperatuur, mis
harva langeb üle –10 kraadi, ei ole õuesolemise juures
probleemiks. Küll aga on mere ääres
tihti tuuline ning paaril korral on torm püstkojagi üle ujutanud.
„Kas sinu siin töötamise ajal on tõsiseid õnnetusi ka
juhtunud,“ küsin Heidilt. „Jah, kord murdis üks laps käeluu,“
vastab õpetaja. „See juhtus toas.“
Heidi räägib, et nende
teadlik valik on anda lastele pigem vähem mänguasju ja valmis
lahendusi ning õpetada asju ehitama ise oma kätega. Selleks
kasutavad nad taaskasutatavaid materjale või loodusest leitut (puud,
kivid, oksad, merekarbid). Samuti peab ta tähtsaks kaasata lapsed
oma tegevusse, olgu selleks siis koristamine või söögitegemine.
Täna on lõkkel toidu
valmistamise päev. Seda tehakse kolm korda nädalas, sest sealsed
õpetajad leiavad, et lapsed, kes palju õues viibivad, peavad sooja
sööki sööma. Ühel päeval nädalas teevad söögi valmis kokad
ning reedel panevad vanemad lastele toidu kaasa.
Kui ühepajatoit on
valmis, suundume püstkotta sööma. Laste ülesandeks on lauad ära
desinfitseerida ning vajalikud nõud välja otsida. Sellega kaasneb
elav arutelu, sest enne tuleb järele mõelda, millised söögiriistad
tänase toiduga sobivad. Söömisele eelneb ühine laul. Kui kõhud
on täis ning lauad koristatud, algab puhkeaeg. Erinevalt teistest
Norra lasteaedadest peavad Tusseladdeni õpetajad tähtsaks, et ka
vanemad lapsed saaksid päeval puhata, soovi korral magada. Kapist
otsitakse välja soojad magamiskotid ning peagi on põngerjad nagu
vorstid reas valmis unejuttu kuulama.
Pärast puhkamist panevad
lapsed jälle riidesse ja lähevad õue. Tegevused seal juba otsa ei
saa. Kuna lasteaias on parajasti kalateemaline nädal, keedetakse
koos ühe meesõpetajaga lõkkel turska. Õpetaja räägib kala
siseehitusest ning näitab luid. Hiljem joonistavad lapsed
puuplaatidele tursa pilte. Ka lõkkesse on vaja puid juurde viia -
lapsed laovad puud kelgu peale ning tirivad kohale. Veel on vahepeal
tarvis kelgutada. Seejärel on aeg paatides mängimiseks. Ning ka
mere äärde peab veel jõudma – kiviklibusel teokarpe ja vetikaid
täis rannal jätkub tegevust pikaks ajaks.
Kaks poissi mängivad
tükk aega omaette kraavis. Juba ammu ei saa nende kohta enam sõna
“puhas” kasutada. Ka on nad natuke märjaks saanud, sest neil oli
vee ja ämbritega toimetamist. See ei ole probleem, sest püstkoja
kapis ootab mitu paari pealaest-jalatallani varuriiete ja -jalanõude
komplekti. Märjad riided saab aga ahju kohale restile kuivama panna.
Mõni lapsevanem muutub
ehk murelikuks ja tahaks küsida: kui nad ainult õues mängivad ja
hullavad, kas neid lugema ja kirjutama ikka ka õpetatakse? Jah,
Heidi sõnul pole ükski lasteaia lõpetanu sellest oskusest ilma
jäänud. Samas väärtustavad nad konkreetsetest teadmistest alati
enam lapse rõõmsameelsust ja uudishimu uusi asju õppida. Õues
kasutavad nad abivahendeid, näiteks suuri ja värvilisi puust
vestetud numbreid-tähti. Samuti ei sega paksud talveriided
ringmängude mängimist ega laulmist. Eraldi liikumistunde nad ei
vaja, sest liikumisest neil lastel juba puudust ei tule.
Kogu selle
askeldamise juures on kesksel kohal õpetajad. Vahepeal nad õpetavad
ja abistavad lapsi ning osalevad aktiivselt nende tegevustes. Päris
tihti nad aga lihtsalt on – olemas ja kohal, kuid ei sekku laste
mängu ilma mõjuva põhjuseta. Meesõpetaja Sigurd
Soleng
selgitab, et kui oled ise lõdvestunud ja lõõgastunud, on ka lapsed
rahulikud ja kõik sujub. Nende kahe päeva kogemused ainult
kinnitavad seda – kaklusi ega tülisid ei esine, kõik kulgeb
harmooniliselt. Need õpetajad saavad endale lõõgastunud olemist
lubada, sest lasteaed järgib reeglit: 1 õpetaja 5 lapse kohta.
Lähenedes suurele puule
õueala serval leiamegi selle võrast Sigurdi koos kolme poisiga
turnimas. “Praegu me arendame motoorseid oskusi,” ütleb ta,
justkui tunneks ta vajadust oma tegevust õigustada. Jahi- ja
kalamees Sigurd sattus aastaid tagasi juhuslikult lasteaeda tööle.
Nüüd aga naudib ta seda väga, kuigi ütleb, et tavalises lasteaias
ta töötada ei sooviks. Sigurd on üks paljudest Tusseladdenis
töötavatest meesõpetajatest. Heidi ütleb, et mehed
tasakaalustavad sealset õhkkonda. “Me oleme erinevad ja see
erinevus rikastabki,” räägib ta. Lastel, eriti nendel, kes isata
kasvavad, on vaja seda kogeda. Ta toob näite - sellel, mida tähendab
mehe või naise jaoks korras püstkoda, on suur vahe. Nagu ka sellel,
kui kõrgele nad lastel puu otsas ronida lasevad. Heidi selgitab, et
lasteaial on alati vaja rohkem kui ühte meesõpetajat, sest siis
tahavad sinna tulla ka teised.
Selles maalilises paigas
veedavadki lapsed oma päevi. Nad jooksevad ja mängivad, kelgutavad,
abistavad õpetajaid, ronivad puu otsas, lakuvad jääd, viskavad
kivikesi merre - teevad kõike seda, mida üks laps teha tahab, kui
talle selleks võimalus anda. Kõike seda, mida paljud meist oma
lapsepõlves teinud on, kuid mis tänapäeva linnalastele üha
võõramaks jääb.
Järjest hakkavad saabuma
lapsevanemad, kes haaravad oma punapõsksed, rõõmsad ja määrdunud
järeltulijad kaenlasse ning lähevad koju.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar