Turvalisus on õuelasteaia kontseptsiooni juures üks enim küsimusi tekitav teema, seega sellest pisut lähemalt.
Õuelasteaial on tavaliselt üks kindel mänguala (nn laagriala), kuid palju matkatakse ringi ka erinevatel looduslikel aladel - metsas, aasal, küngasel, jõe- või järvekaldal. Kõik need pakuvad erinevatel aastaaegadel ja sõltuvalt ilmast täiesti erinevaid olusid. Ka ühe ja sama ronimispuu oks võib olla sõltuvalt ilmast kas kuiv, märg või sootuks libe.
Üks on selge - erinevalt
spetsiaalselt lastele disainitud turvalisest mänguväljakust on looduslikud olud
ettearvamatumad. Ühelt poolt stimuleerib mitmekesistes oludes tegutsemine lapse
arengut – annab ainest loovaks vabaks mänguks ja arendab motoorseid oskusi ning
koordinatsiooni. Kuid teisalt tuleb eriti
suurt rõhku panna laste turvalisusele.
Aga kuidas?
1.
VÄIKE
RÜHM. Õuelasteaia rühmad on tavalasteaia rühmast üldjuhul väiksemad. Nii
tagatakse rahulik ja sõbralik õhkkond ning õpetajal on grupist on hea ülevaade.
2.
ROHKEM
ÕPETAJAID. Skandinaavias on looduses viibides 4-6 lapse kohta üks õpetaja.
Meil on selleks suhtarvuks hetkel 1:4. Turvalisuse
kaalutlustel on looduses viibides alati kohal 2 õpetajat korraga.
3.
RISKIDEGA
TOIMETULEMISE ÕPETAMINE. Õuesõppe pedagoogikas peetakse oluliseks, et last
õpetatakse riskidega toime tulema, mitte ei hoita teda riskidest eemal. Väikeses
rühmas õpivad õpetajad lapse iseärasusi hästi tundma ning seavad igaühele
piirid vastavalt tema eale ja individuaalsetele võimetele. Oluline on, et
lapsed oleks võimalikeks riskideks ette valmistatud. Lapsi õpetatakse:
- riske ära tundma
- riske hindama (eriti mis puudutab kõrgust, sügavust, kiirust ja raskust).
- enda võimeid ja võimete piire õigesti hindama.
4.
SELGED
REEGLID. Selged reeglid ja eelnevad kokkulepped lastega on õuelasteaia
igapäeva alus. Ühelt poolt minimeeritakse ohte laste jaoks ja teisalt
võimalikku kahju loodusele. Lapsed peaksid selgete reeglite vajalikkust ise kogema,
nende olulisust mõistma ja isikliku veendumuse tõttu järgima. See on kõige
lihtsamini saavutatav, kui reeglid töötatakse välja lastega üheskoos. (Näiteks
- lapsed viibivad alati õpetaja nägemis- ja kuulmisulatuses; kokkulepitud alalt
ilma õpetaja loata ei lahkuta; ilma õpetaja nõusolekuta loodusest midagi (marju,
seeni jmt) suhu ei pisteta.
5.
USALDUSLIK
SUHE ÕPETAJA JA LAPSEVANEMA VAHEL. Õuelasteaias on olulisel kohal
usalduslik ja tihe koostöö õpetajate ja lapsevanemate vahel. Nõnda tagatakse,
et hoius seatud reegleid ja käsitletud põhimõtteid arutatakse ja kinnistatakse
ka kodus. Samuti on oluline, et õpetajal oleks ülevaade lapse eripäradest, mis
võivad looduses viibides lapse turvalisust mõjutada.
6.
SOBIV VARUSTUS.
Vanemad kannavad hoolt, et lapsel oleks tema suurusele vastav mugavalt
istuv seljakott, milles on piisavalt ruumi kaasa võetava varustuse (varuriided,
toit) jaoks. Sõltuvalt ilmast võib kohustusliku varustuse hulka kuuluda ka termoalus istumiseks ja joogitermos.
Vanemad kannavad hoolt, et lapsel oleks
ilmale vastav (kihiline) riietus ja kinnised jalanõud. Looduses liikudes on kinnised jalanõud, pikk
hele riietus ja peakate on soovitatavad ka suvel, et vältida
võimalikke rästiku- või puugihammustusi.
7.
ELEMENTAARNE
OHUENNETUS.
·
Õpetaja on kursis võimalike ohtudega, mis
matkaalal võivad lapsi ohustada.
·
Vähemalt ühel õpetajatest on kaasas laetud
mobiiltelefon, liigutakse mobiilivõrgu levialas ning õpetajad oskavad vajadusel
kirjeldada grupi asukohta ning kuidas sellele ligi pääseda.
·
Iga õpetaja peab olema läbinud esmaabikursuse.
·
Lastega looduses viibiv õpetaja tunneb mürgiseid
taimi ja suudab adekvaatselt hinnata võimalikke riske.
·
Puugihooajal
teostatakse loodusest laagrialale jõudes puugikontrolli ning seda
kordavad päeva lõpus ka lapsevanemad. Puugi eemaldab spetsialist või
lapsevanema loal pädev õpetaja spetsiaalsete tangide abil. Puugihammustuse
kuupäev fikseeritakse ning jälgitakse võimalikke nahamuutusi (punetus jne).
·
Õpetajad vastutavad selle eest, et lapsed
roniksid vaid puudel, mis on ohutult ronitavad ning et puu alune maapind oleks ohtude osas kontrollitud (puhastatud kividest ja muudest kõvadest või teravatest esemetest). Ronimise juures peab alati
viibima vähemalt üks õpetaja.
·
Kroonilisi haigusi põdevate või erivajadustega
laste puhul tuleb hädaolukorra tegevusplaan eelnevalt kõigi osapoolte vahel
läbi arutada ning teatud perioodi tagant üle rääkida.
Inspiratsiooni õuelasteaia turvalisuse teema käsitlemiseks
oleme saanud Saksamaa õuelasteaedade katusorganisatsiooni juhendmaterjalist
õuelasteaedadele: R. Schulz, Sicherheit im
Waldkindergarten, Empfehlungen für die Sicherheit von Kindern und
Kindergartenpersonal im Waldkindergarten, Bundesverband der Natur- und
Waldkindergärten in Deutschland e.V., 2008.
Arvutivõrgus: http://bvnw.de/wp-content/uploads/2011/02/Sicherheit_im_Waldkindergarten_2008.pdf
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar